AKSigorta 2018 Faaliyet Raporu
Yönetim’in Değerlendirilmesi
Yeni dönemde sigortacının değil, müşterinin gözüyle bakan, onların ihtiyaçlarını görüp, bambaşka ürünler ve hizmetler getiren, insanların sigortaya bakış açısını “bambaşka” yapma adına pek çok yeniliğe imza attık.
%34
Özsermaye kârlılığı
850.000
ADA ile yapılan işlem sayısı
Değerli paydaşlarımız, 2018 yılını oldukça hareketli bir gündemle kapatan küresel ekonomi, uluslararası kuruluşların büyüme beklentilerine göre ivme kaybetmeye devam ediyor. ABD ve Çin’den gelen açıklamalarla gündemde kalan ticaret savaşı endişeleri Kasım ayı sonunda Trump ve Xi buluşmasında varılan uzlaşı sayesinde nispeten azaldı. Trump’ın Fed’in faiz artırımlarına yönelik eleştirileri devam ederken; 2019 yılında Fed’in faiz artırımlarını yavaşlatabileceği öngörüsü güçleniyor. 2018 yılında global gelişmelerin etkisiyle Türkiye ekonomisinde, döviz kurunda ve enflasyon oranlarında yaşanan dalgalanmalar, üretim sektöründe girdilerin maliyetlerini yükselttiği gibi sigorta sektöründe de sunulan hizmetin maliyetini artırdı. Oto sigortalarında yedek parça, işçilik ve asistans hizmetleri; oto dışı sigortalarda onarım ve asistans hizmetleri; sağlık sigortalarında medikal hizmetler ve ilaç maliyeti enflasyondan doğrudan etkilenirken; oto yedek parça, medikal hizmetler ve reasürans maliyetleri de döviz kurundan doğrudan etkilenen kalemler oldu. Artan maliyetler nedeniyle yükselen sigorta primleri, sektördeki büyümenin yavaşlamasına ve kâr marjlarının gerilemesine neden oldu. Ancak, sigorta şirketlerinin tahsil ettikleri primler ve bilançolarındaki teknik karşılıklar nedeniyle yüksek likiditeye sahip olması, bu dönemde faizlerin artmasının da etkisiyle finansal gelirleri olumlu yönde etkiledi. Bu bağlamda önümüzdeki dönemde sigortacılık gelirlerindeki düşüşün finansal gelirlerdeki artışla dengeleneceği öngörülmektedir.
Teknolojinin çok hızlı değiştiği, hatta evrim geçirdiği bir dönemden geçiyoruz. Günümüzde, yapay zekâ, nesnelerin interneti, sanal gerçeklik, telematics, blockchain gibi birçok yeni teknoloji hayatımıza girdi ve bu teknolojiler farklı sektörlerde birçok firmanın iş modellerini ciddi anlamda değiştiriyor. Sigorta sektörünün de dijitalleşme konusunda gelişime çok açık olduğunu söyleyebiliriz. Gelişen teknoloji ve değişen tüketim ihtiyaçları, kurumların sunduğu ürün ve hizmetleri geliştirmeyi ve yeni stratejiler üretmeyi gerekli hale getirirken sigorta sektörü de bu değişime duyarsız kalmadı. Sigorta şirketleri, bireyin algısında gelişen bu teknolojiyi gerek uygulamalar gerekse analitik çözümlemelerle besleyerek kendi sistemleri ve donanımları için uygulamaya; bu sayede bireylerin davranışlarını inceleyebilen ve ihtiyaca göre deneyim yaşatabilen sistemlere sahip olmaya başladı. Biz de Aksigorta olarak, teknoloji ve inovasyon odaklı bir faaliyet yılı geçirdik. Bu yıl ağırlıklı olarak yapay zekâ, Robot Dönüşüm Projesi/ Robot Süreç Otomasyonu (RPA) ve start-up alanına yoğunlaştık. Bunlar arasında yapay zekânın bir adım daha önde yer aldığını söyleyebiliriz. Birçok yeni teknolojiyi içerisinde barındıran yapay zekâ alanında özellikle NLP, Machine Learning, Deep Learning, Image Recogniton, Speech to Text teknolojilerine odaklandık. Aksigorta olarak 2016 yılından bu yana yapay zekâ teknolojilerine yaptığımız yatırımları giderek artırıyoruz. Geçtiğimiz yıl, yeni teknolojilere yaptığımız yatırım, yatırım bütçemizin %7’si oranında iken; bu oran 2018 yılında %25 olarak gerçekleşti.
2018 yılında, dijitalleşme stratejimiz doğrultusunda sigorta sektörünün ilk yapay zekâ uygulaması ADA’yı (Aksigorta Dijital Asistanı) başlattık. ADA ile acentelerden gelen taleplerin cevaplanma süresi 2 saatten 2 dakikaya düştü ve 19 kişilik iş gücü verimliliği sağlandı. Yabancı şirketlere de ilham kaynağı olan projemiz ile Uzak Doğulu sigorta şirketi Etiqa’ya destek verdik ve Etiqa’nın iş süreçlerinde 20 dakikalık işlemi 3 dakikaya düşürmeyi başardık. IDC ve Gartner gibi prestijli kurumlar tarafından ödüle lâyık görülen ADA’yı web sitemize de entegre ederek müşterilerimizin ihtiyaçlarını 7/24 karşılamaya başladık. Hâlihazırda 6 farklı departmanda 30 farklı süreçte kullanılan ADA ile yılda 2 milyon işlem gerçekleştirmeyi hedefliyoruz. Güncel CRM, mobil ve yapay zekâ teknolojilerinin bir bileşimi olan Aksiyon uygulamamız, satıştan itibaren müşterileri 360 derece görebilmeyi; onları daha yakından tanımayı ve doğrudan temasa geçerek kusursuz müşteri hizmeti sunabilmemizi sağlıyor. Son teknoloji veri analitiği ve CRM sistemi ile desteklenen Aksiyon mobil uygulamamızın; anlık bildirimler, kasko analizi ve trafikte geçirilen zamanı azaltacak şekilde rota planlaması ve navigasyon özellikleri de bulunuyor. Öte yandan Türkiye’nin ilk “Büyük Veri Davranışsal Analiz ve Görselleştirme Laboratuvarı” (BAVLAB) bünyesinde hayata geçirdiğimiz “Sigortacılıkta Büyük Verinin Keşfi ve Analizi İnisiyatifi” ile kaskoda kayıp müşterilere yönelik konsept bir model geliştirerek %83 başarıya ulaştık. Bu bağlamda sektörde büyük verinin analizine ve yeni stratejilerin geliştirilmesine yön vereceğimizi düşünüyoruz.
2018 yılında ağırlıklı olarak yapay zekâ, Robot Dönüşüm Projesi/Robot Süreç Otomasyonu (RPA) ve start up alanına yoğunlaştık.
Her zamankinden daha fazla müşterilerimize ve acentelerimize odaklandık. 2018 yılı, Aksigorta için değişim yılı olarak konumlandırılabilecek gelişmelere tanık oldu. Bu dönemde sektör ve rakiplerimizden ziyade, her zamankinden daha fazla müşterilerimize ve acentelerimize odaklandık. Yeni nesil sigortacılık anlayışını geliştirmek için önce PURA adını verdiğimiz, bugün 100 çalışanımızın dâhil olduğu inovasyon platformumuzu kurduk. Ekibimize inovatif düşünmenin metodolojisini içeren eğitimler verdikten sonra sahaya inmelerini, sadece sigorta müşterileri ile değil, sigorta müşterisi olmayan kişilerle de konuşmalarını, düşüncelerini, değerlendirmelerini almalarını, mimiklerini, seslerini, sessizliklerini gözlemlemelerini istedik. Özellikle büyük bir kümeyi oluşturan sigorta müşterisi olmayan kitlenin yaklaşımını öğrenmek bizim için çok önemliydi. Tüm bu toplanan datalar sonucunda, sloganından yaratacağı faydalara kadar, detaylı bir şekilde ürettikleri fikirleri demokratik bir şekilde oylamaya sunduk. Bütün bu çalışmaların sonucunda ilk olarak, sektöre sigorta müşterisi olmayan bir kitleyi kazandıran ve sektörde bir ilke imza atan “Tamamlayıcı Trafik Paketleri” ürünümüz çıktı. İki ay gibi kısa bir sürede yaklaşık 15 bin poliçe satışıyla 10 milyon prim ürettiğimiz Tamamlayıcı Trafik Paketleri’ni 2019 sonuna kadar 1 milyon kişiye satmayı hedefliyoruz. Bu kapsamda 10 bölge müdürlüğünde toplantılar yapıp 1.500’ün üzerinde acentemizle görüştük. Acentelerle yaptığımız görüşmelerde hem yeni ürünlerimizi anlattık hem de acentelerin taleplerini ve önerilerini dinledik. “Bambaşka” mottosuyla Aksigorta markasını yeniden konumlandırdık. Bu yeni dönemde sigortacının değil, müşterinin gözüyle bakan, onların ihtiyaçlarını görüp, bambaşka ürünler ve hizmetler getiren, sadece kötü günlerinde değil, iyi günlerinde de yanlarında olan bir şirket olma hedefiyle çalıştık. Kısacası insanların sigortaya bakış açısını “bambaşka” yapma adına pek çok yeniliğe imza attık.
Aksigorta olarak yaptığımız çalışmaların meyvesini aldık ve 2018 yılında sektörden hızlı büyüyerek pazar payımızı artırdık.
Aksigorta olarak yaptığımız çalışmaların meyvesini aldık ve 2018 yılında sektörden hızlı büyüyerek pazar payımızı artırdık. Prim üretimimizi geçen yılın aynı dönemine göre %30 artırarak 3,4 milyar TL’lik prim ürettik. Trafik branşında %94, nakliyat branşında %56, sorumluluk branşında ise %66’lık büyüme elde ettik. Bu dönemde hisse senetlerimiz %21’lik değer artışıyla, BİST 100 endeksinin oldukça üzerinde performans gösterdi. Şu an %7,7’lik pazar payı ile sektörün üçüncü büyük oyuncusuyuz. Sektör %20 büyürken Aksigorta olarak %30 büyüdük. Ürün gamımızı modüler ve müşteri odaklılık yaklaşımımızla geliştirmeye devam ediyoruz. Aksigorta olarak 2019 yılında, pazar payımızı artırmayı ve pazardaki konumumuzu güçlendirmeyi hedefliyoruz. İnovasyon, dijital ve veri analitiği alanındaki yatırımlarımız 2019 yılında da hız kesmeden devam edecek. Kârlı büyüme hedefimiz paralelinde, özsermaye kârlılığımızı %30 üzerinde tutmayı ve hissedarlarımıza daha fazla katma değer yaratmayı planlıyoruz.
Köklü geçmişimizin en büyük değerleri olarak gördüğümüz acentelerimizin ve çalışanlarımızın özverileri ve gayretleri sayesinde sigortacılığın sınırlarını zorladığımız bir yıl geçirdik. Bu dönemde her koşulda desteklerini esirgemeyen başta ana hissedarlarımız Sabancı Holding ve Ageas olmak üzere tüm hissedarlarımıza teşekkürlerimizi sunuyoruz.
Saygılarımızla,
Haluk Dinçer
Yönetim Kurulu Başkanı
Uğur Gülen
Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Müdür