Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen Digitalage Summit 2018 Trend Raporlarının Ötesinde Yapay Zeka Paneli İçin Konuşma Notları
Bu özel toplantıda söz almaktan ve kıymetli panelistlerle birlikte yapay zekanın ivme kazanan gelişimini değerlendirmekten büyük mutluluk duyuyor; hepinizi saygı ve sevgi ile selamlıyorum. Günümüzde dijitalleşmeyle birlikte her geçen gün yeni kavramlarla karşılaşıyoruz. Teknolojinin yoğun kullanımı günlük rutinlerimizle birlikte iş yapışımızı ve iş süreçlerimizi de direkt etkiliyor. Tüm bu etkiler bize yeni bir dünyanın kapılarını açıyor, yeni kavramlarla yaşamaya başlıyoruz.
Türkiye’deki yapay zeka çalışmaları ve bu camiaya sunulan çözüm, ürün ve hizmetler ne durumda? Türkiye bir üretici mi, tüketici mi?
Türkiye’de yapay zeka konusunda çalışan yaklaşık 50'ye yakın yerli girişim-şirket var. Bu girişimler daha çok doğal dil işleme, robotik, görüntü işleme, chatbot, otonom araç gibi konular üzerinde çalışıyor. Yapay zeka için Türkiye’de trend teknolojiler arasında en çok benimsenen teknolojilerden biri diyebiliriz. Aksigorta olarak biz de bu girişimler ile birçok noktada işbirliği yapıyoruz. Bu konuda ülke olarak istekliyiz ve yatırımımızı çoğaltmalıyız. Örneğin yakın zamanda Avrupa Birliği (AB) Komisyonu, yapay zeka alanındaki Ar-Ge programlarına 2020 yılına kadar 1,5 milyar avro yatırım yapılacağını açıkladı. Bizim de içimizdeki bu büyük potansiyeli ortaya çıkarmak için yerli teknoloji gelişimini daha çok desteklememiz gerekiyor.
Türkiye özelinde yapay zekanın en çok işe yarayacağı alanlar nedir?
Yapay zeka kullanımı, neredeyse tüm kurumların iş akışlarında kullanılıyor. Her geçen gün kullanım alanı genişliyor, etkisi artıyor; mükemmele doğru eviriliyor, dönüşüyor.
Gerçekten birçok alan var. Şu an bizim gibi şirketler için yararlı olma noktasında ön plana çıkanlar akıllı asistan çözümleri gibi duruyor. Şirketin birçok biriminin işlerini oldukça kolaylaştırıyorlar. Yine Aksigorta'dan örnek vermek gerekirse, akıllı asistanımız ile bir yanda poliçe keserken, diğer tarafta çalışanlarımızdan ya da müşterilerimizden gelen soruları cevaplıyoruz. Ancak yapay zeka teknolojileri bir kaç yıl için çok hayati fonksiyonlarda daha da ön plana çıkan çözümler üretmeye başlayacak. İnsansız araçlar, hukuk ve tıp gibi alanlardaki gelişmeler oldukça heyecan verici. Bu gelişmeleri sigorta sektörü olarak biz de yakından takip ediyoruz, çünkü direkt olarak bizim de ürünlerimizi ve iş yapış şeklimizi etkileyecek. Bu değişime en hızlı adapte olması gereken sektörlerden biriyiz.
Biz de bu dönüşüme ayak uydurmak adına çalışmalarıma hız verdik; yapay zeka ve yeni teknolojileri önümüzdeki dönem için öncelikli yatırım alanlarımız olarak seçtik.
Hiç zaman kaybetmeden dünyadaki ve Türkiye’deki yapay zeka teknolojilerini kendi sistemlerimiz ile birlikte inceleyerek Aksigorta için en uygun kullanım alanlarını belirledik. Bu doğrultuda sektörün ilk yapay zekalı dijital asistanı olan ADA’yı hayata geçirdik ve sektörümüzde bir ilki gerçekleştirdik.
Yapay zeka çözümleri bugün gündemde kapladığı yer ölçüsünde makul, mahir ve ekonomik mi, yoksa teknoloji dünyasında sıkça karşılaştığımız bir moda (hype) ile mi karşı karşıyayız?
Bir önceki soruda da dediğim gibi bu alanda çalışan birçok yerli çözüm ve bunlara ek olarak global çözümler de var. Kullanım alanı çok geniş olduğu için şirketlere farklı farklı noktalarda yararlı olabiliyor ve her geçen gün yapay zeka ile ortaya çıkmış bir çok başarılı iş fikri görüyoruz.
Buna ek olarak insansız araç denemeleri gösterebiliriz, artık kavram kanıtlamanın çok ötesindeler. Gerçek trafikte de artık kullanılmaya başladılar. Birkaç yıl içinde umarım İstanbul trafiğinde de görmeye başlayacağız. O yüzden kesinlikle hype olarak değerlendiremeyiz.
Bundan 5 yıl öncesinde kullandığımız aletler ve uygulamalar, her geçen gün daha pratik ve hızlı araçlara dönüşüyor… Günümüzde teknolojinin çoğu zaman hayret uyandıran gelişiminden yapay zeka da payını alıyor.
Kuşkusuz önümüzdeki günlerde yapay zekanın yoğun kullanımı, insanların nitelikli işlere odaklanmasını, yapay zeka uygulamalarınınsa daha standart işlerde görev almasını sağlayacak.
Teknoloji ve dijitalleşme ile çevrili yeni dünyaya en hızlı adapte olanlar ayakta kalacak ve başarıyı yakalayacak.
Eskiden kurumlar, bireylerden daha hızlı teknolojiye adapte oluyordu; şimdi bireyler bu süreci daha hızlı yaşıyor. Buna paralel olarak müşteriler de teknolojinin en iyi şekilde kullanıldığı uygulamalardan yararlanmak istiyor; en iyi deneyimi yaşamak istiyor.
Yine Aksigorta'dan örnek vermek gerekirse, ortaya çıkardığımız yapay zeka asistanımız ADA ile şirketin bir çok noktasında farkı durumlara çözüm üretebiliyor ya da birbirinden çok farklı süreçleri hızlandırıp daha da kolaylaştırabiliyoruz. Teknolojinin gücünü kullanarak geleceğin sigortacılık sistemini inşa ediyoruz. Ürün ve hizmetlerimizle kolay, yalın, erişilebilir sigortacılık deneyimini tüm müşterilerimize sunuyoruz.
Notlar:
ADA ile şu ana kadar yapılanları ve önümüzdeki dönemde hedeflediğimiz şeyleri kısaca paylaşmak isterim:
- 400.000 hasar evrakı ADA tarafından ayrıştırılıyor, hasar dosyası ile eşleştiriliyor. Türkiye genelinde 2.500 acenteden gelen yaklaşık 200.000 talep ADA tarafından cevaplanacak, cevaplanma süresi 2 saatten 2 dakikaya düşecek.
- Geçtiğimiz günlerde ADA’ya “Görüntü Tanıma” (Image Recognition) teknolojisini kullanarak geliştirilen “Görüntü Tanıma ve Sınıflandırma Motoru”nu entegre ettik. Bu sayede ADA, ilk olarak hasar inceleme sürecindeki dokümanları ayrıştırıp, sınıflandırılmaya başladı.
- ADA’ya kazandırılan “Görüntü Tanıma ve Sınıflandırma” yeteneği ile elektronik posta yoluyla Aksigorta’ya iletilen hasar evraklarının yüzde 70’lik bölümünü oluşturan ehliyet, ruhsat, kaza tespit tutanağı, fatura, beyanname ve kaza fotoğrafı otomatik olarak tanınıyor, sınıflandırılıyor ve robot teknoloji yardımıyla da ilgili hasar dosyasına ekleniyor.
- Görüntü Tanıma ve Sınıflandırma Motoru’nun kullanılmaya başlandığı ilk 4 günde bin 938 mail (elektronik posta) ile gelen 3 bin 258 doküman ADA tarafından işlendi ve bu dokümanlar yüzde 98,4 başarı oranıyla sınıflandırıldı.
Sadece ADA değil 2017 başında hayata geçirdiğimiz ve bir yıldır başarıyla uyguladığımız Robot Dönüşüm projemiz / Robot Süreç Otomasyonu (RPA) da bizim için güzel bir örnek. Uygulamayı kullanmaya başladığımız günden bu yana, 196 milyon TL prim üretimi yaptık. 350 bin işlem gerçekleştirdik.
- Projeye 1 adet sanal çalışanla başladık ve 4 farklı iş sürecinde faydalandık. 1 yılın sonunda sanal çalışan sayımız 3 adede, sanal çalışanları kullandığımız iş süreci de 20’ye yükseldi. Bu proje sayesinde 19 kişilik iş gücü verimliliği sağlandı.
- Projemiz yabancı şirketlere de ilham kaynağı oldu. Uzak Doğulu sigorta şirketi Etiqa’ya bu proje ile ilgili eğitimler verdik. Etiqa’nın iş süreçlerinde 20 dakikalık işlem 3 dakikaya düştü.
- Robot teknolojimizle IDC ve Gartner gibi prestijli kurumlar tarafından ödüle layık görüldü.